Burcu Biçer Spor Gündemi'nde, spor ile müzik endüstrisinin ilişkisine değiniyor
Spor - müzik endüstrisi ilişkisi
Müzisyen ve spor endüstrisi arasındaki ilişki nasıl gelişiyor?
Müzik, görsellerden ve kelimelerden bağımsız olarak, her duygusal mesajda ve bir markanın algılanamayan özelliklerinin doğru şekilde iletilmesinde her zaman önemli bir özellik olmuştur. Müzik, kendisiyle birlikte sunulan hemen hemen her bilgiyle duygusal bir bağlam sunmak için iyi bir uyarıcıdır.
The Rolling Stones X Barcelona X Spotify
Barcelona, Real Madrid ile El Clásico karşılaşması öncesinde 'The Rolling Stones' formasını geçen hafta tanıtmıştı. The Rolling Stones'un yeni albümü Hackney Diamonds'a özel Barcelona forması üzerindeki Spotify logosunun yerine grubun 'Tongue and Lips' logosu yerleştirildi. Spotify ve FC Barcelona ortaklığı resmi olarak Temmuz 2022'de başladı. Spotify aynı zamanda, Spotify Camp Nou olarak yeniden adlandırılan tarihi Camp Nou Stadyumu'nun isim ortağı oldu.
Bu ortaklık müzik ve futbol dünyasını bir araya getirerek Camp Nou'da sporculara ve sanatçılara bir sahne sunacak. İki dünyanın bir mekanda buluşuyor olması, müzik ve Barcelona taraftarları için bağlantı imkanı sağlayacak. Amaç, Barcelona taraftarı ve müzik dinleyicisi, müzik - futbol arasında köprü oluşturarak bir topluluk oluşturmak. Öte yandan müzik, insanların sporu deneyimleme biçimini değiştirmeye yardımcı da oluyor.
The Rolling Stones'un müzik dünyasına etkisi sayılı örneklerden. Grubun vokalisti Mick Jagger'ın futbol tutkusu bambaşka boyutta. Pelé ile olan dostluğu ve Arsenal taraftarlığı ile de bilinen Jagger, desteklediği takıma 'lanet' getirdiğine dair yaşanmışlıkları da var. Kaldı ki Barcelona da Real Madrid'e 2-1 yenilmişti.
Dua Lipa X Puma
Spotify'da ayda 60 milyon kez dinlenen şarkıcı Dua Lipa, Puma markasıyla birlikte yeni bir ayakkabının lansmanını yaptı ve 'Puma Mayze Dua Lipa' olarak tekrar piyasaya sürüldü. Ayakkabının tanıtıldığı çekimlerde müzisyen, Palermo'nun 'rosanero' formasını giydi.
Cartola X Fluminense
Brezilya müziği tarihinin en büyük bestecilerinden biri olan Cartola'nın futbola ve Fluminense'ye olan tutkusu, formaya renkler ve şarkı sözleriyle yansıtıldı. Formanın üstünde 1974'te stüdyoda kaydedilen ilk albümündeki Corra e Olhe o Céu şarkısının sözleri yer alıyor. Cartola, çocukluğundan beri Fluminense taraftarı ve Mangueira'nın kurucusu; Mangueira, Brezilya'da bir samba okulu.
Müzik olmadan, sporda mevcut olan yüksek duyguları aktarmak zor olabilir. İster bir spor kulübü, ister bir lig ya da giyim markası olun, konu spor olduğunda markanızın kişinin kimliğinin bir parçası olmasını istersiniz.
Müzik ve ses, spor topluluğunu büyütme ve markanızla veya temsil ettiğiniz sporla özdeşleşen herkese ulaşma gücüne sahiptir. İster reklamlardan, ister spor içeriğinden, ister video oyunlarından bahsediyor olalım, sporun sesini geliştirmek aslında 'çok özel bir yetenek' gerektirir. Bu işin daha sesle alakalı olan kısmı. İki sektörün birbiriyle ilişkisini sadece temsil olarak da görebiliyoruz. Dua Lipa örneğindeki gibi.
Başarılı müzisyenler ve spor markaları arasındaki mevcut ilişkinin analizi, biraz da dönemin trendleriyle alakalı olabiliyor. Günümüzde bu bağlantıya/ilişkiye bir markanın ürünlerine yönelik salt bir reklam olarak atıfta bulunmak yüzeysel olacaktır. Drake, FKA Twigs ve Kanye West gibi müzisyenler marka mesajlarının yaratıcıları haline geliyor ve yalnızca markaların yüzü olarak görülmüyorlar. Amaç, markanın hedef kitlesiyle beraber müzisyenin kitlesine mesajı iletebilmesi. Bir dünya müziği ikonuyla bağ kurmak, o spor markasına inanılmaz avantajlar sağlayabiliyor.
Sanatçıların/müzisyenlerin, kültür üzerindeki etkisi, sosyal medya takipçilerinin ve genel olarak medyanın ilgisinin arttığı günümüzün stil ortamında giderek daha etkili hale geliyor. Ayrıca sporcuların imzası olan ayakkabılar daha çok performansa yönelik tasarlandığında, sanatçılar estetiğe daha fazla odaklanabiliyor ve kendi bakış açılarını ve zevklerini ürüne gerçek anlamda yansıtabiliyor.